Часовоярська міська територіальна громада
Донецька область, Бахмутський район

До відома громадян про переваги добровільної реєстрації речових прав на нерухоме майно для об’єктів, право власності на які виникло до 2013 року

Дата: 30.05.2023 15:25
Кількість переглядів: 88

Фото без опису

Шановні мешканці Часовоярської міської територіальної громади до вашої уваги пропонуєм ознайомитись з  Інструкцією про порядок відновлення документів, що підтверджують право власності на нерухоме майно

ОЗНАЙОМИТИСЬ

З метою окреслення існуючих ризиків і загроз для права власності в умовах військової агресії і визначення наявних механізмів захисту майнових прав під час війни, Фондом у рамках проєкту «Сприяння правосуддю перехідного періоду та захист прав внутрішньо переміщених осіб та людей, що постраждали від збройного конфлікту», що реалізується за підтримки Європейського Союзу та Норвезької ради у справах біженців, проведено дослідження на тему: «Право власності на об’єкти нерухомого майна: загрози та гарантії в умовах воєнного стану» (детальніше за посиланням: http://surl.li/hcalo). Одночасно Фондом розроблено інструкцію щодо порядку відновлення документів, що підтверджують право власності на нерухоме майно (далі – Інструкція). Крім того, 16 березня 2023 року Фонд провів експертну дискусію на тему: «Відновлення правовстановлюючих документів за відсутності доказів». Організатори і учасники заходу обговорили актуальні проблеми правового регулювання відносин захисту власності в умовах військової агресії Російської Федерації (детальніше за посиланням: http://surl.li/hcanq). Зазначені заходи підтвердили, що інститут державної реєстрації речових прав на нерухоме майно посідає одне із ключових місць у захисті порушених майнових прав громадян, особливо під час війни та необхідності отримання належного відшкодування. Новелами Закону України від 23 лютого 2023 року № 2923-IX «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» (далі – Закон 2 № 2923) здійснено спробу врегулювати питання захисту права власності, віднісши до повноважень комісій з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, крім іншого, одержання від державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності документів та/або інформації, необхідних для прийняття рішення про надання компенсації (у тому числі з метою поновлення втрачених документів, необхідних для прийняття рішення про надання компенсації). З жовтня 2022 року на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг відновлено послугу щодо подачі заяви про державну реєстрацію права власності на об’єкт нерухомого майна, що виникло та зареєстроване в установленому законом порядку до 01 січня 2013 року, до запровадження Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у 2013 році. Однак скористатися послугою наразі можливо тільки у Львівській області, м. Тернополі, м. Харкові та Чугуївському районі Харківської області. Крім того, з метою впровадження механізму автоматизованого обміну інформацією у 2021 році Міністерство юстиції України, Міністерством цифрової трансформації України та Міністерства розвитку громад та територій України внесли пропозицію стосовно реалізації протягом 2021-2023 років експериментального проєкту щодо отримання державним реєстратором прав на нерухоме майно за допомогою Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, що перебувають у розпорядженні підприємств бюро технічної інвентаризації (далі – БТІ) на паперових носіях. Зазначена ініціатива втілена у постанові Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 року № 509 «Про запровадження експериментального проекту щодо отримання державним реєстратором прав на нерухоме майно за допомогою Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, що перебувають у розпорядженні комунальних підприємств бюро технічної інвентаризації на паперових носіях, та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – ПКМУ № 509). ПКМУ № 509 рекомендовано комунальним підприємствам БТІ, у розпорядженні яких перебувають відомості про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно на паперових носіях у зв’язку із здійсненням підприємствами БТІ до 1 січня 2013 року повноважень щодо проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно, взяти участь у реалізації експериментального проєкту, а органам місцевого самоврядування, що є засновниками комунальних підприємств БТІ, вжити заходів до сприяння реалізації експериментального проєкту. Головною проблемою, яка потребує нагального вирішення, все ще залишається наповненість Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. У липні – вересні 2022 року аналітичний центр Global Land Alliance спільно з Київською Школою Економіки провели оцінку потреб уряду щодо організації процесу відшкодування збитків та відновлення майнових прав в Україні і окрім іншого встановили, що Державний реєстр речових прав на нерухоме майно наповнений лише на 40%, оскільки переважна більшість майнових прав, які були набуті до 2013 року, до 3 зазначеного реєстру не внесена. Для територій, які були окуповані з 2014 року, ця частка є значно меншою. Актуальність наповнення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно також зумовлена і затвердженням постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 року № 381 Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (далі – Порядок). Підпунктом 3 пункту 13 Порядку передбачено, що для отримання компенсації необхідно переконатися, що пошкоджений об’єкт внесений до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або у разі відсутності такого запису провести його реєстрацію. Практичний досвід демонструє, що різні процедури відновлення документа, що підтверджує право власності на нерухомість, виданого до та після 1 січня 2013 року, створюють певну плутанину для громадян під час реалізації їхніх прав, а проведення широкої інформаційно-роз’яснювальної кампанії щодо добровільної державної реєстрації прав на нерухоме майно для об’єктів, право власності на які виникло до 2013 року, змогло б суттєво полегшити ситуацію. На думку Фонду, інтенсифікація оцифрування всіх архівів БТІ для забезпечення їх електронної обробки та резервного копіювання сприятиме більш дієвому захисту і відновленню прав громадян в контексті компенсації за зруйноване або пошкоджене майно та ефективності роботи комісій з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, які створюватимуться при виконавчих органах сільських, селищних, міських, районних у місті (у разі її створення) рад, військових адміністраціях населених пунктів або військово-цивільних адміністраціях населених пунктів. Одночасно із відсутністю відомостей про об’єкт нерухомого майна у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та отриманням компенсації за пошкоджене або знищене майно у громадян, у яких відсутні документи, що підтверджують їх право власності, виникає проблема обмеженого переліку доказів законних прав володіння майном, який регламентовано у статті 4 Закону № 2923. Тому Фондом було запропоновано Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, в порядку законодавчої ініціативи, розширити перелік доказів законних прав володіння майном, які за відсутності правовстановлюючих документів та доступу до архівів, які зруйновано/розграбовано або які знаходяться на тимчасово окупованих територіях, територіях ведення активних бойових дій, підтверджували б майнові права власника. До можливих доказів було запропоновано віднести: архівні копії договорів, які зберігаються у державних та приватних нотаріусів, реєстраційні документи житлових, садових кооперативів, об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, інших балансоутримувачів, виписки із реєстрів територіальних громад, будинкових книг, постачальників комунальних послуг, спеціалізованих обслуговуючих організацій, документи про замовлення та доставку товарів і послуг, показання свідків, документи, що підтверджують факт реєстрації місця проживання фізичної особи та членів її сім'ї, рішення органів 4 місцевого самоврядування про передачу у приватну власність земельних ділянок та/або затвердження проектів землеустрою, розпорядження органів приватизації, виписки з погосподарських книг тощо.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь