Мова реклами та інформації для загального ознайомлення - українська
Нагадаємо, що відповідно до 32 статті Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» мовою реклами, включаючи рекламу на телебаченні і радіо, є державна мова. Ці вимоги поширюються на всі визначені види реклами незалежно від способу її розміщення та змісту (внутрішню, зовнішню, рекламу на транспорті, політичну, соціальну рекламу тощо).
Вимогами статті 28 мовного Закону передбачено, що інформація для загального ознайомлення (оголошення, покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова, візуальна і звукова інформація, що використовується або може використовуватися для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги, певних суб’єктів господарювання, посадових, службових осіб підприємств або органів державної влади, органів місцевого самоврядування) подається державною мовою, якщо інше не встановлено цим Законом.
Разом з тим, згідно з Законом України «Про благоустрій населених пунктів» система благоустрою населених пунктів включає встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів. І, відповідно до Закону, до повноважень міських рад належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.
Пунктом 49 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 визначено, що демонтаж вивісок чи табличок, розміщених з порушенням вимог цих Правил, здійснюється у разі, зокрема, порушення благоустрою території.
Міська влада має внести до правил благоустрою своїх населених пунктів норму про те, що інформація на таких вивісках, табличках та інших носіях в обов’язковому порядку має подаватися державною мовою із можливістю за потреби дублювання іншими мовами.
Факти недотримання мовного Закону у зовнішній рекламі та різноманітних вивісках мають фіксуватися та виправлятися місцевою владою. Тільки за їх взаємодії з суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність у сферах реклами, надання послуг чи торгівлі ситуацію щодо заміни на українську мову зовнішньої реклами та вивісок буде вирішено.
Алгоритм контролю за виконанням ст. 28 Закону працює наступним чином: профільні управління місцевих військових адміністрацій інформують суб'єктів підприємницької діяльності про порушення й рекомендують в певний термін їх усунути. Якщо вимога ігнорується, інформація передається Уповноваженому із захисту державної мови, який в свою чергу відповідно до статті 57 про порядок накладення штрафів на суб’єктів господарювання за порушення закону щодо застосування державної мови у сфері обслуговування споживачів складає протокол та накладає штраф. Розмір штрафу становить від 3400 до 8500 грн., якщо порушення вчинено вперше. За повторне протягом року порушення накладатиметься штраф від 8500 до 11900 грн.
За інформацією управління культури і туризму облдержадміністрації, Уповноваженого із захисту державної мови